Hvad sker der med Bestsellers ordrer?

Selvom syerskerne har svedt over symaskinerne og syet tøj til Bestsellers i marts, er det ikke sikkert de får deres løn

Ifølge en ny rapport har Bestseller annulleret eller udskudt ordrer alene fra Bangladesh for 59 millioner dollars (cirka 400 millioner kroner). Bestseller handler ikke kun med Bangladesh, og det kan forventes at situation ikke er meget anderledes i de 23 andre lande de får produceret tøj i.

Hvilke trin skal en ordre igennem?

  1. Ordrebekræftelse “PO” – prisen er aftalt
  2. Sample godkendelse – stof, snit og kvalitet er aftalt
  3. Cutting go-ahead – fabrikken må klippe stoffet og begynde at sy
  4. Production sample check – et eksempel fra produktionen er godkendt og fabrikken må pakke containeren
  5. Afsendelse – fabrikken får lov til at sende containeren til (luft)havnen
  6. Betaling – 30-90 dage efter modtagelse

Uenigheder om “kvaliteten” af den endelige vare, eller som det sker nu, en “usædvanlig økonomisk situation” kan gøre at køberen vælger at aflyse ordren eller udskyde afsendelsen på ubestemt tid. Fabriksejeren står med stof, tråd og allervigtigst hundredvis af arbejdstimer at betale for, uden en krone fra køberen og så kollapser hele kæden, men den eneste der sender familien sulten i seng er syersken.

Vogue Business rapporterer at de normale salgsbetingelser giver al magten til tøjfirmaerne, der først betaler når varen er sendt, og også bestemmer hvornår varen skal sendes. H&M blev kritiseret højlydt for at aflyse eller udskyde ordrer, og den officielle historie har hidtil været, at ordrerne fuldføres. Men fabriksejere fortalte Vogues journalister at Bestseller aflyste alle ordrer allerede i marts og ønsker en rabat på ordrer leveret til Bestseller helt tilbage i slutningen af januar.

Brands bør træde til. Det er ikke humanitær hjælp eller gavmildhed vi beder om. Det er ansvarlighed som vi efterspørger nu.

udtaler Kalpona Akter, grundlægger af the Bangladesh Centre for Worker Solidarity.

Vi har en vis forventning om at danske firmaer opfører sig ordentligt, også i udlandet, men denne krise viser med tydelighed at det kun sker når forbrugerne holder øje.

Bestseller havde i 2019 en omsætning for 3,5 milliarder euro (cirka 26 milliarder kroner) fra forretninger i 70 forskellige lande.

I slut april kom Bestseller ud med en pressemeddelelse om ordrerne. Disse individuelle forhandlinger betyder at Bestsellers leverandører når at gå konkurs og arbejdere når at sulte før de får en aftale på plads. Arbejderne og fabrikkerne kræver at der betales fuld pris for alt der allerede er undervejs i fabrikken og produceret færdigt. Ikke engang det, har Bestseller accepteret.

Det er desuden ikke “forhandlinger” mellem ligeværdige partnere. Fabrikkerne er desperate og deres regeringer har ikke råd til de samme hjælpepakker, som vores egne firmaer får del i herhjemme.

Næste artikel i vores serie handler om hvem der syer for Bestseller.

 

Arbejdsgruppen Labour Action sætter fokus på tøjproduktionens bagsider og kæmper for tekstilarbejderes arbejdstagerrettigheder. Følg vores kampagner på instagram @LabourActionDK og Global Aktions egen facebookside.

Array