Hvad betyder Bestsellers 750 fyringer i Danmark?

Når Bestseller fyrer personale i Danmark betyder det massive fyringer i produktionslandene

De 750 personer, der er sendt hjem med en fyreseddel fra Bestseller i Danmark er kun toppen af isbjerget.

Afskedigelserne bunder i manglende salg i Bestsellers butikker og derfor tilpasses produktionen den mindre efterspørgsel. Alene i Bangladesh har over en million arbejdere allerede mistet deres arbejde.

Men hvor de afskedigede i Danmark vil kunne få opsigelsesvarsel, fratrædelsesgodtgørelse og i sidste ende dagpenge, så står det anderledes til med de syersker, der i produktionsleddet naturligvis også står uden opgaver.

“Arbejderne lever fra hånden til munden og de er ved at gå i panik fordi de hører at ordrer bliver trukket tilbage” udtaler Kalpona Akter, grundlægger af the Bangladesh Centre for Worker Solidarity. De har ikke noget at leve af, hvis de ikke arbejder. Selv med arbejde ligger deres indkomst milevidt fra levelønsniveauet.

Bestseller købte i 2019 ind fra ca 86 fabrikker alene i Bangladesh og er således en stor kunde i landet. Bestseller offentliggør de fabrikker, de køber fra hvert år. Her er opgørelsen for 2019.

Udover de 750 fyrede medarbejdere i Danmark er 2.400 sendt hjem for at få del i hjælpepakkerne, og i marts truede Bestseller med ikke at betale husleje i over 200 butikker. Det er ikke rart når danske firmaers tvivlsomme forretningsstrategier kommer tæt på, og selvfølgelig gav den udmelding bagslag herhjemme. Den slags er Bestseller dog vant til at slippe af sted med i produktionslandene. Vi har i corona-krisen en situation, hvor det også bliver bemærket herhjemme i Danmark at Bestseller skærer i omkostningerne. Vi beskrev i en tidligere artikel, Bestsellers plan om ikke at betale husleje i de danske butikker, og om den modvind, de mødte. Vi er helt enige i kritikken, men er ikke på nogen måde overraskede over Bestsellers håndtering. At fokusere skarpt på bundlinjen på trods af, hvad der er etisk forsvarligt er hvad vi ser som Bestsellers forretningsmodel i produktionslandene. Her betales syerskerne under levelønsniveauet på trods af paragraf 23 stk. 3 i Menneskerettighedskonventionen om arbejderes ret til en løn, som skal sikrer dem en værdig levestandard og OECDs retningslinjer for multinationale virksomheder, der beskriver virksomheders ansvar for at rettighederne for f.eks. syerskerne i deres produktion ikke overtrædes. Når Bestseller fastholder betalinger for deres ordrer, der kun giver mulighed for minimumslønninger, der som nævnt ligger under levelønsniveauet, så er det en del af forretningsstrategien om at minimere udgifter for at holde profitten så høj som overhovedet mulig. Det er værd at sige, at en betaling af leveløn vil betyde, at hvor arbejderens løn nu udgør mellem 1 og 3% af f.eks. en t-shirts pris i butikken, vil det betyde en merudgift på ca. en fordobling, måske helt op til tre gange så meget, alt efter hvor minimumslønningerne ligger i forhold til levelønsniveauet i det enkelte produktionsland. Det vil altså sige, at en t-shirt, som sælges til 100 kr. i butikken vil skulle koste mellem en og ni kroner mere. Lægges den ekstra udgift i butikken, så koster det i øvrigt ikke Bestseller noget, at arbejderne får leveløn. En salgspris på 109 kr. som indeholder sikkerhed for at arbejderen har fået en løn i overensstemmelse med Menneskerettighederne, kunne nok godt være realistisk, tænker vi.

Næste artikel i vores series kigger nærmere på hvordan Bestseller medvirker til at arbejdere ikke engang får løn for marts måned.

 

Arbejdsgruppen Labour Action sætter fokus på tøjproduktionens bagsider og kæmper for tekstilarbejderes arbejdstagerrettigheder. Følg vores kampagner på instagram @LabourActionDK og Global Aktions egen facebookside.